Sökmotoroptimering (även kallat ”SEO”) är ett av de främsta och mest prisvärda sätten för en marknadsförare att få fler besökare till sin webbplats. Därför kommer jag skriva flitigt om det här i marknadsföringsbloggen, så häng på!

Så kallad ”organisk trafik” kan ge dig besökare och kunder utan att du behöver lägga en enda krona på din marknadsföring. Men med lite energi och målmedvetenhet kan antalet mångdubblas.

Det som påverkar din placering på sökmotorerna är ett par hundra olika faktorer, vissa viktigare än andra. Därför tycker jag en checklista är på sin plats, som du kan använda som inspiration när du klurar på nya marknadsföringsaktiviteter en regnig dag.

Principen för SEO är i teorin väldigt simpel. Om du är bättre på allt än dina konkurrenter på alla faktorer nedan så betyder det att du kommer få högre placering och roffa åt dig besökarna framför näsan på dem. Om de sedan blir kunder eller inte, beror ju dock helt på ditt erbjudande.

44 av de viktigaste rankingfaktorerna

  • Sökfras direkt i domännamnet
  • Sökfras i permalänk (URL)
  • Längd på URLer, så korta och pricksäkra som möjligt
  • Domain Authority
  • Ålder på domännamn, nya domännamn (<6mån) har sämre möjligheter
  • Domännamnets förnyelsedatum (betala om möjligt för så många år i förväg som det går)
  • Sajtens historik, risk främst vid köpta domännamn
  • Lokal toppdomän (.se är bäst för svenska besökare)
  • Sökfras tidigt i titel-tagg
  • Sökfras i rubriker (h1, h2 osv)
  • Lagom sökordsdensitet i sidans texter
  • Textmängd, man kan inte få för mycket, gärna över 1000 ord per sida
  • Rikligt med relevanta adjektiv/branschförklaringar
  • Page speed, hur snabbt sidan laddas
  • Unikt innehåll, att kopiera samma text på flera ställen på sajten kan ha negativ inverkan
  • Bildoptimering, att ha rätt filstorlek, filnamn, bildtext, titel och alt-text
  • Färsk material, att det ständigt kommer nytt innehåll eller det gamla uppdateras
  • Externa länkningar ut till andra stora, innehållsrelevanta och SEO-starka sidor
  • Grammatik och stavning
  • Responsivitet, försäkra dig om att sidan funkar bra även i mobila enheter
  • Fler interna länkar, än externa, för att inte läcka ”pagerank”
  • Multimedia, använd alltid minst 1 bild eller video till varje sida
  • Undvik brutna länkar och sidor
  • Läsbarhet, tydligt och enkelt språk
  • Korrekt, funktionell kod. Testa sajten med W3C Validation Service
  • WordPress taggar eller kategorier, för att länka liknande innehåll
  • Sitemap.xml – länklista över alla sajtens undersidor
  • SSL, krypterad anslutning i form av https
  • Lokalisering av server, ett IP i samma land kan ge styrka
  • Integritetspolicy och cookiesinformation tillgänglig på sidan
  • Korrekt kodade ”breadcrumbs” till undersidor/produktkategorier
  • Youtubefilmer rankas lättare än sidor
  • Varumärkets auktoritet, recensioner och förekomst på nätet
  • Inlänkar med rätt ankartext. Från många, starka domäner inom samma niche
  • Många länkar till eller från ”fula kvarter” kan skada din ranking
  • Länkar högt upp i en text har större vikt än i slutet
  • Schema.org extra meta-data som thumbnail, rating etc
  • Click Through Rate, hur många sökare som klickar på din sida i sökresultaten
  • Bounce-rate och tid besökaren spenderar på sidan
  • Hög grad av direkt- och återbesök, signalerar en kvalitetsdomän
  • Tillåta kommentarer, då flera kommentarer kan ge boost
  • Se bilder som egna lockbeten, tack vare Google bildsök
  • Social engagement, se till att ordna sidor hos fb, insta, youtube osv
  • För många annonser på sidan kan skada din ranking

Viktigaste faktorerna vid optimering

Länkar är limmet som Internet bygger på. Det är vad som på ett eller annat sätt ger dig rikligt med besökare. Det är människor som faktiskt klickar på länkarna, så även om vissa typer av länkar från forum eller bloggkommentarer inte ger dig så stor skjuts, så kan de ge dig riktiga och intresserade besökare.

När du skriver en artikel, behöver du inte tänka alltför inbitet på vilka söktermer du önskar synas för. Skriv istället för läsaren och låt sökmotorerna indexera som de själva vill. När du väl har indexerats så kan du se vilka sökfraser som du syns för med hjälp av Google Search Console. Ta även reda på liknande termer med hjälp av gratisverktyget Ubersuggest och använd då de orden för att uppdatera och finjustera sidan för ännu högre och fler placeringar.

Google har genomfört en ändring i sin sökalgoritm som kallas hummingbird, vilken använder intelligens för att tolka vad sidan faktiskt handlar om och därefter indexera för sökord som du kanske inte alls hade tänkt på själv. Med andra ord, ställ alltid besökaren i fokus och skriv innehåll av människor, för människor.

Vad väntar du på? Sätt igång och bygg din framgång på nätet!