När man skickar nyhetsbrev, har man ett väldigt tydligt mål. Man vill oftast att läsaren ska besöka ens hemsida och köpa något, eller läsa mer om ett visst ämne.

I grund och botten handlar ett bra nyhetsbrev om tre saker…

Kundens behov

Människan filtrerar undermedvetet bort information som inte fyller det behov eller intresse man har. Därför måste du vara konkret i ditt erbjudande, som syns redan i ämnesraden till nyhetsbrevet. Låt det vara en säljande text som handlar om läsaren och inte en massa skryt om dig själv som ingen bryr sig om. Ett ämne som ”Fyll ditt förråd inför vintern” är mycket bättre än ”Läs vårt nyhetsbrev” eftersom det anspelar på känslor och läsarens behov.

Statistiken för antal öppnade nyhetsbrev ligger i regel på upp till 40%, vilket endast kan förbättras genom ett starkt varumärke och en tydlig ämnesrad – samt att kunden vet av erfarenhet att det är värt att läsa just ditt nyhetsbrev. Välkomstbrev däremot har en öppningsgrad på cirka 80%, vilket visar värdet av att redan från allra första början ge ett gott intryck.

Läsbarhet

Eftersom flera e-postprogram inte visar bilder automatiskt, är det klokt att överst i säljbrevet ha en tydlig rubrik som lockbete. Om det är intressant väljer läsaren att acceptera bildvisning i utskicket och du kan kommunicera ännu mer direkt.

Merparten av läsarnas ögon vandrar endast över rubriker och bilder, varför du kan undvika långa texter. Långa texter är bra vid sökmotoroptimering, men är ofta oönskat i nyhetsbrev. Läsbarhet handlar om enkelt, tydligt språk med korta meningar och konkreta rubriker.

Att skriva ett mailutskick behöver och ska inte vara jättesvårt. Med vår fiffiga redigerare kan du skriva egna nyhetsbrev med enkelhet, som tydligt får fram ditt budskap.

Erbjudandet

Om du vill att läsaren ska lära sig att dina brev är lönt att öppna, se till att alltid ha minst ett oslagbart erbjudande. Skriv en text som säljer genom att anspela på läsarens basala känslor – ilska, rädsla, förväntan, överraskning, glädje, sorg, tilltro eller avsky. Alla handlingar vi gör som människor, är en följd till någon av dessa katalysatorer.

Alla erbjudanden bör länkas till din webbplats eller nätbutik. Gärna med tydliga knappar som förklarar vad läsaren får när de besöker den aktuella sidan. Tänk på att du inte behöver ge kunden all information – nyhetsbrevet är endast kroken som håvar in fisken.

Nu när du är en mästare på att skriva säljande texter, kanske du vill bredda dina marknadsföringskunskaper med en bok »