Redan dagen efter att jag startade mitt företag, fick jag frågor som ”hur många kunder har du nu då”. Föreställningarna om en produkt- eller företagslansering ser för det otränade ögat ut som en stor och ivrig folkmassa som hopar sig utanför dörrarna. Men så ser det sällan ut i verkligheten.

så fungerar strategisk kommunikationI själva verket påminner marknadsföring om fiske

Bara för att du skaffat dig en stor fiskebåt, betyder det inte automatiskt att du är en storfiskare.

Innan man kan börja håva in fisken måste man skaffa sig ett metspö. I marknadsföringsvärlden kan det översättas till de olika kanaler som finns att synas på och de verktyg som hjälper en. Man vill ju givetvis välja det allra bästa spöt, men även ett gammalt rostigt sådant kan ge fisk på kroken om det används rätt.

Allt handlar om att ha ett bra bete, i form av artiklar, länkar och annonser som frestar firren att nafsa på kroken. Det krävs en strategisk kommunikation i alla kanaler ni använder. Den behöver vara genomtänkt och enhetlig. Sedan handlar resten endast om tålamod. Att sätta på nytt bete, testa nya fiskeplatser och att vänta och åter vänta tills flötet åker under vattenytan.

När fiskstimmet väl börjar nappa, brukar det dock nappa rejält. Passa på att fyll hinken med din fångst och njut av att din strategiska kommunikation har fungerat som du tänkt dig.

Behöver du ett av marknadens bästa fiskespön? Prova marknadsföringsplattformen Nextcamp så kommer även du att få napp med tiden.